10/07/2023| Q&A

Jak AI wspomaga produkcję filmową? Storyboardy - Moodboardy - Efekty Specjalne - Poprawa jakości ujęć


Moodboardy

Co to jest moodboard?

Moodboard to plansza, na której zebrane są różne zdjęcia, tekstury, wzory i kolory, na podstawie których klient może zobaczyć wizualizację koncepcji powstającego spotu.
Dzięki niemu możemy sprawdzić, czy na etapie pierwszych rozmów wszyscy zrozumieliśmy to samo. Na przykład „casual” dla jednego może oznaczać lnianą koszulę w kolorach ziemi, a dla drugiego tylko brak krawata.

Co daje wykorzystanie AI przy tworzeniu moodboardu?

Programy wykorzystujące sztuczną inteligencję, takie jak np. Midjourney, Dall-e czy Leonardo mogą stworzyć moodboardy, które pomagają wizualnie określić klimat, styl i estetykę reklamy. Za pomocą algorytmów analizujących grafiki i treści wideo lub też używając wprowadzonych danych, AI może zaproponować inspirujące obrazy, kolory i wzory, które pasują do zamierzonego nastroju reklamy.

Po raz pierwszy reżyser jest w stanie tak precyzyjnie przekazać klientowi swoją wizję. Na przykład ostatnio, szukając aktorki do reklamy, nasz reżyser wygenerował obraz aktorki, który został przesłany do agencji castingowej. Dzięki temu agencja mogła wybrać osobę dokładnie odpowiadającą wizji klienta. Dodatkowo wygląd całej scenografii również został wygenerowany przez AI i trafił do scenografki. Klient jeszcze nigdy nie miał takiej kontroli przy tak niskich kosztach.
AI może być też narzędziem konsultacyjnym. Może przeanalizować, jakie kolory występowały w najczęściej nagradzanych reklamach lub jakie style pasują do wybranej grupy docelowej.

Na razie używanie MJ nie jest jeszcze intuicyjne, ale już teraz można zmusić program do używania określonej optyki kamerowej, wybranego stylu czy tonacji kolorystycznej.

Storyboardy

Storyboardy to – w dużym skrócie – przedstawienie na rysunku kolejnych kadrów i sekwencji w reklamie.
Dzięki AI wystarczy, że rysownik stworzy szkice, a Midjourney wykona za niego resztę. Dzięki algorytmom analizującym treść i strukturę narracyjną, AI może też zasugerować układy kadrów, perspektywy i kompozycję, które pomogą w planowaniu filmowych sekwencji.

Do tej pory sztuczna inteligencja miała problemy z utrzymaniem tej samej postaci na kilku obrazkach. Załóżmy, że mamy blondynkę Amelkę i chcemy ją mieć na każdym storyboardzie. Do niedawna korzystając z AI trzeba było się uciekać do różnych sztuczek. Teraz staje się to coraz łatwiejsze.
Wkrótce możecie się spodziewać zalewu fotorealistycznych storyboardów, których wykonanie metodą tradycyjną zajęłoby kilka tygodni.

Efekty Specjalne

Sztuczna inteligencja może być używana do tworzenia efektów specjalnych, takich jak zwolnione tempo, deepfake’i (czyli technika tworzenia realistycznych manipulacji wideo) czy zastępowanie postaci i obiektów na planie filmowym.

Mieliśmy sytuację, w której na montaż do naszego studia postprodukcji trafiło ujęcie nakręcone przez klienta, które musiało zostać zwolnione. Ale nie tak trochę zwolnione. Miało wyglądać, jak ujęcie nakręcone specjalną kamerą do ujęć slow motion.

Co ciekawe, mieliśmy podobny problem kilka lat temu i wtedy doświadczony animator pracował nad jednym ujęciem kilka dni.
Teraz dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji ten czas został skrócony do 2-3 godzin, co znacznie obniżyło koszt postprodukcji.

Poprawa jakości ujęć

Za pomocą algorytmów analizujących obraz i redukujących szum, AI może usunąć zakłócenia, poprawić ostrość, skorygować kolory i inne aspekty techniczne, aby uzyskać lepszą jakość wizualną. Obraz nagrany kamerą VHS może dzięki AI uzyskać parametry obrazu z kamery 4 K, a nawet 8K. Co ciekawe, jeśli na nagraniu z kasety są jakieś detale, które nie są dobrze widoczne z powodu jakości, AI jest w stanie je wymyślić i dołączyć do obrazu.

Sztuczna inteligencja ma swoje ograniczenia, ale doskonale sprawdza się jako narzędzie w rękach doświadczonego zespołu producenckiego. Usprawnia pracę, ułatwia komunikację, pozwala szybciej zobaczyć efekty pracy. Możemy podpowiedzieć konkretne rozwiązania dla Twojej reklamy. Wypełnij formularz i porozmawiajmy!