Czy sztuczna inteligencja zagraża branży kreatywnej? TOP 5 reklam stworzonych przez AI
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w reklamie filmowej? W dzisiejszym odcinku TOP 5 zebraliśmy 5 reklam stworzonych przez sztuczną inteligencję. Zobaczcie, jak powstały, jak korzystają z nich marki – oraz jakie są możliwe kierunki dalszego rozwoju AI w marketingu!
Jak marki wykorzystują sztuczną inteligencję do swojej promocji?
Temat sztucznej inteligencji wzbudza ogromne emocje.
Możliwości sztucznej inteligencji już teraz wydają się być nieograniczone, a technologia uczenia maszynowego wciąż się rozwija i wkrótce zobaczymy jeszcze więcej jej zastosowań.
Jakie zawody przejmie? Czy mamy się zacząć bać czy może cieszyć? Jak wykorzystać AI w marketingu? Ponieważ zajmujemy się reklamą filmową, przeanalizowaliśmy, jak uczenie maszynowe radzi sobie z filmem. Zobaczcie najnowszy odcinek TOP 5 najlepszych reklam stworzonych przez AI (powyżej). Jeśli wolicie wersję pisaną, zapraszamy do lektury!
Sztuczna inteligencja w reklamie - dlaczego wzbudza emocje, choć używamy jej od lat?
Dlaczego akurat teraz rozmawiamy o AI? Przecież sztuczna inteligencja była obecna od bardzo dawna. Biorąc pod uwagę samą tylko postprodukcję filmową: w momencie, kiedy zaczęły się pojawiać wszystkie efekty, blendingi między obrazami, riggi animacyjne (gdzie mamy 3 obrazy, a AI generuje wszystkie brakujące między nimi), mieliśmy już do czynienia ze sztuczną inteligencją. A jednak dyskusja zaczyna się dopiero teraz – dlaczego?
Dlatego, że teraz AI zaczęło rozumieć tekst i weszło do masowego użycia. Na naszych oczach dokonuje się mała rewolucja na poziomie prawdziwego inteligentnego asystenta.
AI jest w stanie na podstawie scenariusza bezbłędnie określić potrzeby castingowe i przygotować je w formie listy, którą można wysłać do agencji.
Zanim przejdziemy do przeglądu produkcji filmowych stworzonych przez AI musimy zaznaczyć, że sytuacja z AI szybko się zmienia. Algorytmy sztucznej inteligencji nieustannie się uczą i doskonalą. Codziennie obserwujemy pojawienie się kilku kolejnych newsów związanych z jej rozwojem. Dlatego pewnie już w momencie publikacji tego materiału na rynku będą nowe reklamy stworzone przez AI.
Sztuczna inteligencja w reklamie - TOP 5 spotów reklamowych stworzonych przez AI
Reklamy stworzone przez AI - miejsce 5 - Pizza Magic
Tytuł: Pepperoni Hug Spot
Produkcja filmowa: użytkownik Reddit + AI
Pierwsza reklama stworzona przez sztuczną inteligencję jest tak naprawdę pseudoreklamą. Nie przedstawia produktu żadnej konkretnej marki, choć mogłaby zdobywać potencjalnych klientów. Została stworzona przez użytkownika Reddita w 3 godziny. Nic z tego, co widzicie w tej reklamie, nie było efektem standardowej pracy. Tutaj koncepcja, kreacja, cały scenariusz, obrazki, lektor, dźwięk i muzyka zostały wygenerowane za pośrednictwem sztucznej inteligencji. Oczywiście to są dopiero początki, jak widać, sama jakość obrazu jest sporym problemem. Potrzeba jeszcze trochę czasu, zanim prawdziwe marki zdecydują się na taki rodzaj reklamy. Do kwestii estetycznych dochodzą jeszcze te prawne, bo wszystkie twarze i sylwetki powstały z połączenia istniejących już obrazów. Niemniej jednak ta reklama powstała od zera w 3 godziny!
Reklamy stworzone przez AI - miejsce 4 - Synthetic Summer
Również i w tym przypadku, obraz świata, który widzimy w materiale jest wynaturzony, twarze i ręce są zniekształcone, ale to jest uczenie maszynowe, technologia, która cały czas się rozwija, zbiera nowe dane. Warto natomiast zwrócić uwagę na liczbę „statystów” obecnych w tej reklamie i to, ile normalnie taki plan by kosztował.
Na kolejnych przykładach pokażemy wam zastosowania sztucznej inteligencji, które już nie są śmieszne i dziwaczne, tylko na tyle zaawansowane, że korzystają z nich marki. Wykorzystanie AI w marketingu może obrać dwa kierunki: z jednej strony mamy używanie go jako narzędzia ułatwiającego pracę i nowego narzędzia penetracji rynku, a z drugiej strony wykorzystywanie mody na AI, tego, że jest to temat popularny w sieci, aby podbić sobie dotarcie do użytkowników stron internetowych.
Reklamy stworzone przez AI - miejsce 3 - Coca Cola - Masterpiece
Za wykorzystaniem AI w tym spocie stoi olbrzymia produkcja filmowa. Sztuczna inteligencja była tu jedynie dodatkiem kosmetycznym. Wykorzystano tu MidJourney – do przygotowania assetów i moodów, które są naszym punktem wyjścia w galerii. Z tego, co widzimy, do niektórych elementów i przejść zostało też użyte stable diffusion. Natomiast cały compositing, animacja 3D, wszystko, co buduje jakość, to bardzo dobrze przemyślany i rozwiązany, koncept ludzki.
Tak, jak wspomnieliśmy, miało to na celu przede wszystkim samo pokazanie użytkownikom, że marka stworzyła coś w oparciu o sztuczną inteligencję, że są na bieżąco z trendami w internecie.
Reklamy stworzone przez AI - miejsce 2 - Visit Denmark
Agencja: Brandhouse/Subsero
Dyrektor kreatywny: Louis Pilmark, Jeppe Ritz
Video & VFX: Mark Alexander
Kreacja w tej reklamie broni się na tyle, że jesteśmy w stanie przymknąć oko na ewentualne niedociągnięcia techniczne. Tym bardziej, że ją również stworzyła sztuczna inteligencja. Choć cała reklama ma sens, fajnie byłoby potraktować to, co stworzyła, jako punkt wyjścia i pójść jeszcze o krok dalej, zrobić to lepiej, mocniej. AI świetnie sprawdzi się wtedy jako asystent kreacji. To nie jest jeszcze ten etap, gdzie możemy z czystym sumieniem oddać cały projekt w „ręce” AI.
Agencja: Brandhouse/Subsero Dyrektor kreatywny: Louis Pilmark, Jeppe Ritz Video & VFX: Mark Alexander
Reklamy stworzone przez AI - miejsce 1 - Lexus - Driven by Intuition
Ta reklama pokazuje, gdzie i w jakim typie spotów wykorzystanie sztucznej inteligencji daje największą efektywność. Cztery lata temu, agencja reklamowa Lexusa stwierdziła, że stworzy angażujący widzów scenariusz przy pomocy IBM i systemu analizy danych. W tym celu sztuczna inteligencja analizowała reklamy, które wygrywały nagrody w Cannes przez ostatnie 15 lat. W efekcie algorytm stworzył scenariusz, w którym każde ujęcie miało dokładnie rozpisany komentarz odnośnie tego, co dana cecha obrazu, zachowanie aktorów lub estetyka niesie w przekazie reklamowym, jak to wpływa na konsumenta.
Mimo tak ogromnej palety możliwości, jakie daje nam sztuczna inteligencja oraz jej ciągłego rozwoju, należy pamiętać, że to wciąż maszyna, która wymaga spojrzenia osoby nadzorującej, kogoś z wyczuciem estetycznym, zacięciem artystycznym, kto odpowiednio pokieruje cały proces.
Obserwując ogromne zainteresowanie pomocą AI, zarówno przez reklamodawców, jak i konsumentów, pewne jest, że w przyszłości technologia ta, przyniesie niezwykłą skuteczność i rozpocznie, a właściwie już rozpoczęła, nową erę w marketingu, mediach społecznościowych, czy e-commerce.
A czy w przyszłości poprzez ciągłe uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja rozwinie się na tyle, że stanie się godna zaufania klienta i będzie można powierzyć jej samodzielne stworzenie reklamy? Na ile będzie to szansą, a na ile zagrożeniem dla twórców marketingu? Jakich reakcji klientów możemy się spodziewać? Wkrótce się przekonamy!
AI w marketingu – czyli jak sztuczna inteligencja zawładnie reklamą
A co Ty myślisz o AI? Czy jest to przydatne czy niepokojące narzędzie, do którego nie powinno się wprowadzać żadnych danych? Daj znać w komentarzu!