Jaka sprawić, żeby reklama była skuteczna?

Wywiad z Karoliną i Mariuszem Łodygami


Jak sprawić, żeby pieniądze wydawane na reklamę, nie trafiły do kosza, tylko przyniosły wysoki zwrot z inwestycji?

Naszymi gośćmi są Karolina i Mariusz Łodygowie, Stratedzy z  Premium Consulting, którzy na co dzień zajmują się układaniem działów marketingu w kontekście ich komunikacji. 

Zapraszamy do odsłuchania całej rozmowy (powyżej), bo wiedza Karoliny i Mariusza oraz sposób przekazu są na wagę złota!

Poniżej znajdziecie notatki z rozmowy.

Po co ta cała strategia?

Wiele lat temu Mateusz usłyszał od prezesa firmy, która była zainteresowana współpracą, takie zdanie:

„Tutaj leży góra moich pieniędzy, tam jest śmietnik. Jaką mam gwarancję, że nie biorę ich teraz i nie wyrzucam do tego śmietnika?”

Dobrze zaprojektowana reklama to inwestycja, która długofalowo przyniesie rezultaty.

Natomiast jeśli pracujesz w dziale marketingu, to wiemy, że często musisz po prostu szybko i skutecznie pokazać prezesowi wyniki sprzedaży.

Jak w takim razie kreaować reklamę – tworzyć reklamy storytellingowe, wywołujące emocje i podkreślające wartości marki – czy raczej cenówki, nastawione na sprzedaż?

Budowanie wizerunku czy sprzedaż?

Peter Field i Les Binet z Brytyjskiego Stowarzyszenia Praktyków Reklamy twierdzą, że kluczowe jest planowanie kampanii w długoterminowym zakresie. Reklamy powinny być emitowane regularnie, a nie tylko raz czy dwa, bo to nie przyniesie żadnego efektu.

"Sprzedaż jest zapałką, ale ognisko trzeba zbudować wcześniej."

W KeyStory często podkreślamy, jak ważny jest storytelling. Wiele naszych kampanii to właśnie obrazy storytellingowo-wizerunkowe. Natomiast opowieść można też wpleść w sprzedaż, czego przykładem jest reklama Netto:

„Ta reklama na końcu ma bardzo mocny komunikat sprzedażowo-promocyjny, ale całą narrację prowadziłem tak, żeby trzymać napięcie i uwagę widza.” Mateusz Pleskacz, reżyser

Marketing jak randkowanie

Budowanie relacji

Nie podchodzisz do przypadkowej osoby na ulicy i nie prosisz jej od razu o rękę. Gdyby tak było, mogłaby wezwać policję. A na pewno poczułaby się zaatakowana. Zamiast tego, budujesz relację, tworzysz emocje i pokazujesz swoją wartość. To samo dotyczy budowania marki.

Decyzje zakupowe

Badania pokazują, że większość decyzji podejmujemy podświadomie i emocjonalnie. Dlatego komunikacja marketingowa to nie same komunikaty „Kup teraz!”

Strategia powinna być długoterminowai emocjonalna. W tym czasie budujesz pozytywne skojarzenia z marką.

Kiedy nadchodzi czas wyprzedaży, marka jest już rozpoznawalna, a oferta wydaje się o wiele bardziej atrakcyjna.

W kampanii dla Siępomaga najważniejsze były emocje i docenienie osób, które od lat po cichu pomagają innym za pośrednictwem portalu.

Jak dzielić budżet na budowanie wizerunku i aktywację sprzedaży?

Field i Binet sugerują, że 60% budżetu powinno iść na emocjonalną komunikację budującą markę, a 40% na racjonalną komunikację perswazyjną. W przypadku B2B proporcje mogą wynosić 50/50, ale emocje nadal odgrywają ważną rolę.

Wnioski

Dobrze zaplanowana strategia marketingowa to klucz do sukcesu. Obejmuje zarówno długoterminowe budowanie wizerunku, jak i krótkoterminową aktywację sprzedaży. Warto pamiętać, że marketing to proces ciągły, a nie jednorazowe działanie.

Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania całego wywiadu!