07/03/2023| Q&A

O co chodzi z licencjami w reklamie wideo?


Pytanie o licencje jest jednym z pierwszych, jakie usłyszycie od produkcji przed prośbą o wycenę.

Koniecznie musimy się zastanowić, gdzie jak długo planujemy promować nasz spot. Ale po kolei…

Pola eksploatacji

Pola eksploatacji czyli gdzie pokażemy naszą reklamę? Najczęstsze pola eksploatacji to przede wszystkim Internet. Dobrze na pozycja zawiera w sobie social media tak jak Facebook, Instagram, TIK to czy Youtube, ale też stronę internetową waszej firmy. Osobną pozycją przy Internecie jest VOD, czyli na przykład serwis Player czy VOD TVP albo docelowo Netflix, który planuje tańsze pakiety z emisją reklam.

Bardziej tradycyjne i jednocześnie najdroższe są licencje z możliwością wyświetlania w telewizji krajowej. Wasza reklama może być też pokazywana w kinach przed seansami.

Przy okazji kręcenia wideo często powstają inne formaty, dlatego warto pomyśleć o zabezpieczeniu możliwości użycia głosu lektora czy aktorów w spotach radiowych czy też wizerunku aktorów na zdjęciach. Jeśli znamy pola eksploatacji, koniecznie musimy też określić państwa, w których będziemy chcieli promować daną reklamę. Poza polem eksploatacji musicie też wiedzieć, jak długo będziecie używali danego spotu do płatnych kampanii.

Czas obowiązywania licencji

Najczęściej jest to 12 miesięcy, ale oczywiście potrzeby w tym zakresie mogą być bardzo różne.
Wygodnym rozwiązaniem jest podpisanie umowy na licencję roczną i oraz zagwarantowanie sobie w umowie opcji przedłużenia licencji na przykład o kolejny rok w ustalonym budżecie. Przemyślcie bardzo konkretnie, gdzie i jak długo będziecie chcieli pokazywać swoje wideo. Każde kolejne pole eksploatacji będzie oznaczało wyższą opłatę, szczególnie dla aktorów i lektora.

Szkoda wydawać pieniądze na wszystkie pola eksploatacji, jeśli spot będzie wisiał tylko na waszej stronie internetowej i Facebooku. Z drugiej strony, jeśli po realizacji będziecie chcieli poszerzyć czy przedłużyć licencję, to wasza pozycja negocjacyjna będzie dużo gorsza, co zaowocuje wyższym budżetem.

Jeśli macie kolejne pytania, zapraszam do zadawania ich w komentarzach!