15/02/2023| TOP 5

Najlepsze reklamy Super Bowl 2023


Najdroższe reklamy świata Super Bowl 2023

W tym roku za 30-sekundowy spot na Super Bowl, czyli w przerwie finałowego meczu o mistrzostwo NFL (Philadelphia Eagles kontra Kansas City Chiefs) trzeba było zapłacić 7 mln dolarów. Dodatkowo, większość emitowanych spotów trwała minutę, czyli firma płaciła 14 mln dolarów za samo wyemitowanie jednego spotu. Mimo to największe marki co roku chętnie płacą za minutę emisji 8-cyfrowe kwoty, bo tyle kosztuje ich dostęp do 113 milionów fanów zgromadzonych przed ekranami. A to im się po prostu opłaca.

Serena Williams motywuje w szatni przy Remym Martinie, Ben Affleck zdradza Jennifer Lopez w drive thru z... pączkiem

Obejrzeliśmy wszystkie spoty tegorocznego Super Bowl, przekopaliśmy się przez liczne materiały prasowe. Szczerze? Wiele z tych reklam nie było tego warte. Żeby zaoszczędzić Wam czas, przygotowaliśmy nasze TOP 5 najlepszych reklam tegorocznego Super Bowl.

Super Bowl 2023 - Miejsce 5 - Bradley Cooper ze swoją mamą

Z całą pewnością ten spot jest wyreżyserowany i stylizowany na pseudodokument. Trudno uwierzyć, że Gloria Cooper, która całe życie pracuje w telewizji, nagle nie wie, jak używać promptera. Ale mimo wszystko jest to zgrabna opowieść, w którą chcemy wierzyć. W roli głównej mamy tu hollywoodzką gwiazdę (Bradley Cooper) ze swoją mamą Glorią, która za chwilę kończy 80 lat. Ta para funkcjonuje w świecie Hollywood, pokazują się razem na czerwonym dywanie, więc ich bliskość, ich wrażliwość jest autentyczna.

Ten spot znalazł się na naszej liście też z tego powodu, że ma trochę inny typ narracji, w trochę inny sposób przełamuje czwartą ścianę: niekoniecznie przez mówienie do kamery, ale przez pewnego rodzaju oszukiwanie widza, stwarzanie wrażenia pseudodokumentu.

Co najważniejsze – w tym rzekomo nieudanym eksperymencie cały komunikat zostaje bezbłędnie dowieziony do odbiorcy: niby pomyłkowo, przypadkiem, w dopowiedzeniu. Informacje z oferty docierają do klientów skuteczniej właśnie dlatego, że nie mają standardowej, sztampowej budowy i nie nudzą.

Super Bowl 2023 - Miejsce 4 - Każdy utknął w swojej puszce - Pringles

To jest reklama, która zasłużyła na miejsce w rankingu dlatego, że jest częścią pewnego cyklu Pringles. Poprzednią mogliście zobaczyć w TOP 5 najlepszych reklam 2022.

Ewidentnie Pringles trzymają się koncepcji zablokowania ręki w opakowaniu, co jest ciekawym zabiegiem i sposobem na podbicie produktu.

W naszych zestawieniach stawiamy na reklamy, które mają mocny storytelling. Patrzymy na narrację oraz to, jak rozkładają się w nich emocje. Lubimy reklamy z żartem. Kiedy rozmawialiśmy o pierwszej reklamie, która wprowadzała ten motyw, zastanawialiśmy się, jak marka może komunikować jako korzyść coś takiego jak brak możliwości wyjęcia chipsów (podczas gdy wystarczy przechylić opakowanie). Jak się okazuje, marka była tu odważna i wygrała. Pomysł chwycił i przyniósł im milionowe zasięgi, dlatego po roku znów do niego wrócili. Doceniamy odważną komunikację.

Super Bowl 2023- Miejsce 3 - Pepsi: prawda czy fałsz?

Komicy Ben Stiller i Steve Martin w spocie Pepsi Zero Sugar

I to były najlepsze reklamy w naszym zestawieniu!

 

A może to zagrałem?

 

Pepsi nie miało wyboru: ponieważ sprzedaż napojów bez cukru wzrosła, Pepsi postawiła na nowy komunikat: marka zmienia się dla swoich klientów. Dzięki dwóm podobnym reklamom w ramach jednej kampanii obstawiono dwie grupy targetowe.

Zobaczcie, jak wygląda tu myśl kreatywna:

“Myślicie, że to jest naprawdę? A to nie jest naprawdę! Wygląda jak prawdziwe? Ale nie jest!” – ten komunikat został sklejony z produktem i przełożony na Pepsi: „Ma świetny smak, ale jest bez cukru”.

Bardzo naturalny i niewymuszony koncept z dużą dawką humoru.

Mimo że Steve Martin gra obecnie w hitowym serialu „Zbrodnie po sąsiedzku”, odniesienia w tej reklamie nie dotyczą tej produkcji, tylko starszych hitów z jego udziałem. Dlaczego? Ponieważ targetem nie jest najmłodszy widz, tylko jego rodzic.

Super Bowl 2023 - Miejsce 2 - Doritos - Historia jednego hitu

Doritos znowu to zrobiło!

Nie ma zaskoczenia, Doritos po raz kolejny nakręciło genialną reklamę!

W przypadku reklam storytellingowych największą uwagę zwracamy na sposób opowiadania historii. I trzeba przyznać, że tu jest on na najwyższym poziomie.

W 60 sekund za pomocą obrazu przekazano nam drogę bohatera, która w naszych głowach złożyła się w bardzo spójny obraz, który można by przełożyć na pełen metraż. Rozumiemy bohatera, rozumiemy jego zmianę i jego rozczarowanie.

Ten efekt osiągnięto dzięki użyciu klisz kulturowych – standardów storytellingu filmowego.

Super Bowl 2023 - Miejsce 1 - Pop Corners

Pomijając fakt, że mamy tu odniesienie do czegoś kontrowersyjnego i totalnie nie pasującego do reklamy chipsów, to jest to świetna reklama!

PopCorners – już sama nazwa kojarzy się z kinem, dlatego mogli sobie pozwolić na tak śmiały rzut jak skojarzenie marki z serialem. Wybrali jeden z najpopularniejszych seriali, który znają chyba wszyscy w ich targecie i jednocześnie nie chcieli kinowego hitu, tylko chcieli pokazać, że PopCorners możesz jeść w domu jako odpowiednik popcornu.

Mamy całą obsadę Breaking Bad (Bryan Cranston, Aaron Paul i Raymond Cruz) i reżysera Breaking Bad – Vince’a Gilligana.

Po 10 latach od finałowego odcinka obsada spotkała się znowu na planie, żeby dać fanom namiastkę dawnej zabawy. Spot zyskał ogromną popularność – reklama ma już na prawie 6 mln wyświetleń na YouTube.

Cieszy równiez to, że w reklamie utrzymano klimat serialu. Stuprocentowa zgodność stylu, użyto tego samego campera, a kostiumy zostały wypożyczone z archwium serialu. Dzięki temu widz nie czuje się oszukany. To co jest mu prezentowane, to żaden substytut, a pełnej jakości towar.

Ta reklama to po prostu odlot!

Trendy w reklamie 2023

Porozmawiajmy jeszcze chwilę o tym, jak teraz są kręcone reklamy. Po obejrzeniu wszystkich reklam Super Bowl 2023 widzimy, że mamy tu dwa sposoby patrzenia na reklamę. Z jednej strony są tu ogromne budżety i przepych, za którymi nie stoi dobry scenariusz. Mnóstwo pieniędzy zostało wydane na coś, co nie niesie za sobą większej wartości.

Niby jest budżet, żeby zrobić wielką reklamę, bo te spoty filmowe wręcz ociekają blichtrem, świecidełkami, ale narracja nie klei się i siada.

Koślawy storytelling może być ofiarą badań, które wymusiły na scenarzystach pewne rozwiązania. Efektem tego są reklamy, które ewidentnie nie wyszły.

Ale są tu też filmy, które są zrobione prosto, a dobrze. Niektóre z nich celowo wykorzystują minimalizm, ale widać tu też takie, które ewidentnie mają ograniczony budżet (oczywiście w swojej klasie reklam, więc to wciąż są ogromne kwoty), za to bardzo dobrze go używają.

Jest kilka reklam, które bronią się aktorsko. Na przykład reklama T-mobile z Bradleyem Cooperem stoi całkowicie na świetnym aktorstwie aktora i jego matki. Tak samo reklama Hellman’s, która trzyma się na aktorstwie Brie Larson i Johna Hamma. Niestety jest to jej najmocniejszy punkt, bo poza tym jest bardzo średnio zrobiona technicznie. Compositing nie siedzi, światło się nie zgadza, kamera mogłaby chociaż delikatnie pracować, dzięki czemu obraz byłby żywszy, a tego zabrakło. Mimo wszystko dzięki dobrej grze aktorskiej, ta reklama zbiera dobre recenzje.

Mamy problem z tegorocznym Super Bowl. Można wysnuć śmiałą tezę, że reklamy prezentowane w tym jednym szczególnym dniu, pokazują pewną prawdę o naszych czasach. Zeszłoroczne reklamy, które miały wydźwięk postpandemiczny, odwoływały się do wspomnień, czasu spędzanego razem, bliskości. A w tym roku widać, że marki dopiero poszukują nowego kierunku (i niektóre bardzo błądzą).

Jest tu za dużo ckliwego storytellingu. Kilka lat temu popularna była reklama Budlight o psie, to teraz na ekrany trafiły 3 łzawe spoty z historyjką o psie, z których jedna była znośna, a trzy tragiczne. To pokazuje, że często nie szuka się nowych rozwiązań. Niektórzy kreatywni chcą podążać ścieżkami, które ktoś już za nich wyznaczył, a Super Bowl nie jest od tego. Super Bowl ma przełamywać bariery, szukać kierunku i wyznaczać trendy na cały rok.